Dag 23 av 100 på meditationsutmaningen. Här kommer några meditationstips och kommentarer från Näras läsare och andra som gör sin egen meditationsutmaning.

Tack för att ni delar med er!

Det är så roligt och inspirerande att få kontakt med Näras läsare och andra som hakat på meditationsutmaningen för att också få in mer tid för stillhet i livet. Tack för att ni delar med er här på bloggen och på Instagram under hashtaggen #meditationsutmaningen! Vill du också börja meditera/avsätta tid för stillhet regelbundet, så är det aldrig för sent att börja. Bara kör igång och hör gärna av dig här eller på Instagram. Du kan också mejla mig på charlotte@spirautveckling.se om du vill ha ditt namn på bloggen för en extra “push” att komma igång. : )

Meditationstips

Här är några tips från fantastiska människor som mediterar och som jag fått kontakt med tack vare meditationsutmaningen.

Quigong och mantra

Anki Ljungmark, på Instagram designbyanki, mediterar ofta på morgonen, ibland med en stund Qigong som “väcker kroppen i symbios med min andning”. Här är ett Youtubeklipp med 10 min Qigong som hon tipsar om på sin blogg. I dag fredag blev det Mediyoga och Mantrasång. Hon skriver mer om detta i sin blogg: www.pearlnharmony.se. Här är ett kort utdrag av hennes fina text om mantrameditation:

Jag börjar gärna min morgon med att sjunga ett mantra. Dels för att jag blir glad av att sjunga, höja volymen och sjunga från hjärtat. Bästa tänkbara starten på morgonen, glad och positiv. Orostankar, funderingar, planeringar får helt enkelt inte plats under den här tiden. Fokuset ligger bara på mantrat och känslan av eufori i min kropp. Men jag blir inte bara mentalt glad av att sjunga mantran, utan de inre vibrationerna sätter igång min kropp och hela mitt nervsystem.

 

Kundaliniyoga

Elinor Lilja, på Instagram Ljusarbetaren, hittar sin meditation i form av kundaliniyoga som hon ofta gör hemma. Hon bloggar också på: www.ljusarbetaren.blogg.se och har även en Youtubekanal där hon bl.a. ger vägledning från änglar. Jag frågade henne var hon hittar kundaliniyogan som hon tycker så mycket om och så här skriver hon:

Jag brukar köra de längre varianterna av yogan på Youtube. Adam Svensson är en superduktig instruktör i Värnamo som har Yogatv på Youtube. De är på cirka 1,5 h, men har även meditationer och liknande. Jättebra! Ibland kör jag på lättare saker själv som Sat Kriya på cirka 11 minuter. Det kör jag när jag har lite tid men behöver energi.

 

Mediterar i sängen

Hälsainuet som finns både på Instagram och Facebook, och som vill inspirera till att stanna upp i nuet genom mindfulness, skrev så här i går på Instagram om att meditera på morgonen:

När jag hade mediterat ett tag kom jag fram till att jag skulle må bra av att meditera varje morgon. Jag hade en önskan att börja meditera varje morgon. Jag fixade i ordning en mysig hörna med ljus och en fin plats att sitta på som jag skulle använda. Det visade sig att det funkade inte alls. Det gjorde det inte lättare att komma upp på morgonen. Det jag gör nu är att jag sätter mig rakt upp och ner i sängen när jag vaknat. Jag bygger upp en liten hög av kuddar, tar på mig morgonrocken och mediterar. Inga fler förberedelser. DET funkar för mig. Nu gör jag det. VARJE morgon. Kanske ett tips till någon.

 

“Jag klarar det!”

Annica M Svetlicic, på Instagram annicamsvetlicic, mediterar också ofta på morgonen, och tycker mycket om Benny Rosenqvists guidade meditation “Vägen till ditt innersta rum”, som kom med som en CD-skiva i ett tidigare nummer av Nära. Hon bloggar på andetagetsomvan.bloggo.nu och skrev så här i tisdags:

Dag 20 på min meditationsutmaning, älskar det, saknar det och bara är så tacksam! 20 dagar.. varje dag.. kan knappt tro att jag faktiskt klarat det.. att jag faktiskt fortfarande klarar det.. 80 dagar kvar.. men jag visste efter dag 3 att jag kommer fortsätta efter de 100 dagarna. Nu har jag ändrat lite i när jag mediterat på dygnet. Innan var det ofta på kvällarna och då var jag alldeles för trött. Nu mediterar jag på morgonen och det är så mycket bättre. En underbart start på dagen och jag är betydligt piggare. Love it! I morse mediterade jag faktiskt i sängen innan jag gick upp. 15 minuter guidad meditation med strandljud – helt fantastiskt!! Och vet ni, våren har verkligen kommit till Skåne! Med vitsippor, varma solstrålar och blå himmel. Så tacksam för att få uppleva ännu en underbar vår!

Fortsätt gärna att dela med er! Ni inspirerar verkligen mig och andra! Fler tips och upplevelser från er jag får kontakt med på Instagram och på bloggen kommer framöver. I helgen ska jag prova Yogatv och även mantrameditation på morgonen. Önskar er alla en fin helg i vårsolen!

Varma hälsningar,

Charlotte

www.spirautveckling.se
www.facebook.com/spirautveckling
www.instagram.com/spirautveckling.se

PS. Om du är ny läsare och undrar vad detta handlar om kan du läsa om meditationsutmaningen här. Och om du också gör en meditationsutmaning och vill vara med med namn på bloggen, klickar du här. Har du inte börjat ännu är det inte för sent – du börjar när det passar dig! Bestäm bara ett datum som känns bra i din kalender och börja då. Hör gärna av dig här på bloggen eller på Instagram under hashtaggen #meditationsutmaningen.

 

>>Nästa inlägg “Dag 27 av 100 – fullmånemeditation”
<<Föregående inlägg “Dag 22 av 100 – stillhet är som att flirta”



Vad tänker du? Kommentera gärna!

Pin It on Pinterest

Share This