Jag fick äntligen möjlighet att resa hem till Sverige denna sommar. Efter sex långa år. Sista gången jag var i Sverige var när min mamma gick bort 2012. Jag har visserligen haft kontakt med släkt och vänner på Skype under alla år, men det går förstås inte att jämföra med att att ses “i verkligheten” och spendera kvalitetstid tillsammans. Jag hade kollat på mina månads solretur horoskop ganska långt innan resan, och augusti månad stod ut som en bra månad för hälsa och välbefinnande (viktigt när man reser). Merkurius skulle inte vara retrograd och Venus skulle vara stark i Vågens tecken.

I mitt månadshoroskop ligger då Solen i konjunktion med Ascendenten i Lejonet, Venus befinner sig i Vågen i tredje huset (syskon relationer) och Månen står i fjärde huset i Skytten i konjunktion med Fortuna. Men min bror, (som inte är astrolog), bestämde att familjefesten skulle bli den 4 Augusti hemma hos honom, och den ville jag förstås inte missa. Mina planer gick i stöpet och jag tog fram Juli månads horoskop (min solretur månad börjar alltid runt den 20:e, eftersom min födelsedag är den 20:e) och fick till min stora förvåning se att ascendenten låg på 21 grader i Vattumannen. Smack på min IC! (IC är en symbol för hemlandet och familjen.) Det kunde inte vara mer träffande. Var det förutbestämt att jag skulle åka till mitt hemland i Juli?

Ascendenten i månadshoroskopet beskriver vilket område som står ut under månaden. I mitt fall är det fjärde huset, dvs familjen och hemlandet. Härskaren i månadshoroskopet ligger dessutom i elfte huset (vänner). Denna månad har jag spenderat tid i mitt hemland med familj och goda vänner som jag känt i många, många år.

Problemet med att åka tidigare än jag planerat från början var att Merkurius skulle ligga retrograd under hela resan. Jag lade inte speciellt mycket vikt vid planeternas positioner när jag valde dag för resan. Jag tänkte mer på att resa när det passade i relation till jobbet och familjefesten. Jag bara konstaterade att Månen skulle ligga i Fiskarnas tecken den dag jag reste, och eftersom den har en viss styrka där, tänkte jag att det nog blir bra. Jag tänkte inte mer på det förrän det blev tid att välja horoskop för själva avresan. Vanligtvis är det tiden när man lämnar hemmet som anses vara “födelsetiden” för själva resan. Det är den tiden man räknar fram horoskopet för.

Jag insåg att Merkurius skulle bli härskare över resan (horoskopet) eftersom Jungfrun låg på ascendenten vid tidpunkten för avresa från hemmet. Merkurius retrograd!!! Skit också! Jag funderade på alternativ, om jag skulle gå upp super tidigt och lämna hemmet tre timmar tidigare bara för att undvika Merkurius retrograd, boka om resan etc.. Men det var helt enkelt inte praktiskt. Jag ville inte heller sitta på flygplatsen i timmar innan resan, bara för att fixa ett bättre horoskop. Jag överlämnade mig till det faktum att Merkurius retrograd skulle vara horoskop härskare för resan och tänkte att det får bli en studie i Merkurius retrograd helt enkelt. Jag funderade på om det kanske hjälpte att Merkurius trots allt befinner i Lejonet tillsammans Solen (Solen styr Lejonet), och kanske det kunde bidra till någon förbättring. Samtidigt så förbränner Solen allting den kommer i konjunktion med, så principen för “rendering” (ger dubbel förmån tillbaka) gäller inte här. (En försvagad planet som är “renderad” förlorar sin försvagning och får styrka genom den planet som hjälper den. T ex Solen har styrka i Lejonet och kan därför hjälpa Merkurius retrograd som är försvagad. Men i detta fallet blir förbättringen från Solen färgad av förbränningen, så Merkurius kan få en viss styrka, men samtidigt problem från Solen.)

Jag planerade resan på tiden när Venus låg nära ascendenten och Merkurius gått ut ur 12:e huset. Men Venus befann sig i Jungfrun, vilket ger blandad dignitet eftersom Venus står i sitt fall i Jungfrun, men har styrka genom triplicitet. (Venus har styrka i jordtecken) Jag ville också ha Venus under horisonten, eftersom Venus inte får styrka genom sekt (mer gynnsam) på dagen, men är dock bättre placerad under horisonten under dagen. Här kan du lära dig mer om sekt: https://www.youtube.com/watch?v=0nVCYidVrNI

Jag kunde inte göra något åt Månen i sjätte huset. Skit också..men Månen går i trigon till Jupiter, så något gott kanske det för med sig. Jupiter inte är speciellt stark i Skorpionen, men har en viss styrka genom sekt, men är på fel sida om horisonten. Det är i alla fall bättre att Månen går i aspekt till en gynnsam planet än till en olycksbringande planet…

Merkurius retrograd anses vara relaterad till förseningar, kommunikationsproblem och tekniska problem. Problemen började redan på planet innan jag lämnade flygplatsen i Gainesville där jag bor. Min första resa var mellan Gainesville och Atlanta. Från Atlanta skulle jag flyga via Paris till Stockholm. Flygplanet körde ut på startbanan när tjocka mörka moln började hopa sig på himlen. Piloten avvaktade. Jag kollade transiterna på min iPhone och insåg då att Mars och Uranus låg i kvadratur exakt på IC/DSC vinklarna just vid tidpunkten för flygplansstart (skulle kunna vara en krasch aspekt). Jag drog en suck av lättnad när piloten berättade för oss att han bestämt sig för att återvända till terminalen och vänta ut åskstormen. Några timmar senare var vi på väg ut igen till startbanan. Jag insåg att jag skulle missa planet till Paris. När jag anlände i Atlanta och pratade med en Delta anställd för att diskutera om jag kunde komma med nästa plan till Paris, lyckades hon på något konstigt sätt radera mina bokningar på alla mina följande flygplansresor! När jag såsmåningom anlände i Paris, var alltså resan till Arlanda avbokad!

Jag fick spendera en massa tid på att fixa situationen, men detta var bara början. Väl framme i Sverige så insåg jag att mitt bagage saknades. De lovade att komma samma kväll med det. 48 timmar senare hade jag fortfarande inte fått mitt bagage. Jag var redo att strypa någon! Jag har transiterade Pluto på min radix måne….en signatur för starka känsloutbrott!

Under följande vecka uppstod problem efter problem vad gällde mitt resande. Tågresan från Stockholm till Hyltebruk, där min bror bor, började med att min syster och jag fick byta tåg på perrongen för att nätverket slagits ut i restaurangvagnen. De fick köra fram ett nytt tåg! Tåget var försenat och nästa byte av tåg var också försenat. Några dagar senare när min bror skulle köra mig till min faster i Västra Hagen utanför Göteborg, hade en familjemedlem av misstag tankat bensin i hans diesel Volvo kvällen innan! Jag fick finna nytt färdmedel och tog tåget istället som naturligtvis var försenat. Solen hade påverkat rälsen med sin hetta. I denna anda fortsatte resan…

Planet hem skulle gå klockan sex på morgonen från Köpenhamn. Eftersom jag bodde i Malmö var jag tvungen att gå upp klockan två på morgonen och ta tåget klockan tre för att komma i tid. Dålig planering….en annan merkurius retrograd egenskap. Men här får jag skylla på mig själv…

Men allting annat runt omkring resan var underbart. Det var fantastiskt att få spendera tid med familj och vänner, och jätteroligt att få vara hemma i Sverige igen. Vad spelar det då för roll om inte transporten fungerade perfekt, och man kan alltid lära sig en massa från en studie….

Ljus och glädje,

Katarina

www.astro.se

Vad tänker du? Kommentera gärna!