Vår resa fortsatte med att vi checkade ut från hotellet i Jerusalem och åkte och hämtade vår hyrbil. Vi lämnade Jerusalem bakom oss och körde mot Masada och Döda Havet. Judean öken är så vacker, det är så speciellt ljus och öknen består av gulröda, vackra berg. Vi åkte ner för backarna. Jerusalem ligger 800 meter över havet och Döda Havet ligger 400 meter under havet, så det är stora nivåskillnader. Vi kom ner till Jordandalen och stannade för att äta frukost på en taverna. Även där var det mycket turister, bilar och även kameler och tusentals flugor, jag har aldrig sett så många flugor i hela mitt liv på en och samma plats.

Vi avslutade frukosten och fortsatte sen i öknen mot Masadaklippan, som är ett hängande tempel högt upp i bergen. Som tur var så fanns det linbana som tog oss till toppen. Platsen är mest känd för att ca 700 judar slängde sig ut över klippan för att slippa falla offer för romarna som härjade i stora delar runt Medelhavet strax efter Jesu tid.

Efter att vi kommit ner på marken igen så körde vi några mil till, till vackra Döda Havet, världens lägsta plats. Vilket ljus, vilket vatten och vilken underbar färg på sanden! Men den största upplevelsen var att bada, vi flöt som korkar och det var jättesvårt att komma ner till botten. Vi skrattade så vi grät, jag och mina döttrar åt denna häftiga upplevelse! När vi badat klart var det dags att köra vidare, vi skulle då köra 20 mil upp till Nazareth.
In i bilen och mörkret föll snabbt! En av mina döttrar körde och han var helt fantastisk! Det var många turistbussar på vägarna och de är vana vid att köra i mörkret i öknen så de körde som galna. Efter många, många mil visste vi knappt var vi var längre. Då kom det en grön skylt där det stod Jordan. Precis samtidigt så fick jag ett sms på min telefon av min leverantör där det stod: Välkommen till Jordanien. Oj oj vi visste inte om vi var vilse och hade hamnat in mot Jordanien. Mina nerver satt på utsidan och vi fortsatte i det nattsvarta mörkret, plötsligt dök en security point upp igen. Vi blev så tacksamma när mannen, i full vapenmundering sa: – Ni lämnar nu Area A, det som kallas Palestina. Då förstod vi att vi kört rätt och att vi åter var tillbaks i Israel igen.
Vi fortsatte resan ett antal mil till men nu på mer upplysta vägar och där det var mer bebyggelse. Efter någon timme visade vår GPS att vi var framme vid vårt hotell, men det såg inte alls ut som ett hotell. Vi var på en bakgård med några låga byggnader. Jag hoppade ur och hittade två medelålders par sittandes i en källargång, de satt och rökte vattenpipa och var helt simmiga ut på ögonen. De kunde inte engelska och kunde inte prata med mig när jag frågade om var vi var och vart vårt hotell låg. När jag började prata hebreiska, av det lilla jag kan, så kunde vi förstå varandra och det visade sig att vi hamnat i fel stad! Vi var i Iksal och inte i Nazareth så det var bara att hoppa in i bilen igen. Som tur var så var det bara någa mil emellan. Så strax körde vi upp på sluttningarna i Nazareth till vårt oerhört mysiga hotell. Trötta och glada kom vi snart till ro på Alexandras House i Marys svit.

Fortsättning följer!

Ljus och kärlek,
Helena-Magdalena

www.helena-magdalena.com

Vad tänker du? Kommentera gärna!