Vi vaknade upp tidigt och gick ut i myllret i Jerusalem. Solen steg upp och värmde så skönt från himlen. Som en fin, svensk sommardag kändes det. Vi åt frukost på ett mysigt litet ställe på Ben Yehoda Street, sen fångade vi en taxi som tog oss upp till Olivberget. Det var en häpnadsväckande utsikt över Jerusalem Old City. Uppe på Olivberget ligger Pater Noster kyrkan, på platsen där Jesus lärde sig be. Där ligger också Church of Ascension, där vi kristna tror att Jesus återuppstod. Där ligger också ortodoxa kyrkor, synagogor, moskeer på olika platser där de olika religionerna har tolkat att himlafärden ska ha skett. En väldig mångfald i ett land där många vill bo.

Vi gick igenom de kristna kyrkorna och vandrade baklänges i Jesus fotspår.
Vi gick ner på de smala vägarna där murar sträcker sig upp på sidorna vid de Judiska kyrkogårdarna. Tydligen betalar man väldigt mycket för att få begravas på bergsluttningen för att Judarna tror att när Messias kommer så kommer han genom Lejonporten som ligger framför.

Vi blev stoppade av taxi efter taxi som ville köra oss till Betlehem, men vi fortsatte vägen ner, till trädgården i Getsemane. Det var här Jesus tillbringade sista kvällen innan han korsfästes, liggandes på knä på klippan inne i kyrkan för att be till Gud. Det var här Judas förrådde Jesus. Trädgården var så vacker och flera av olivträden är flera tusen år gamla. Man kan verkligen föreställa sig hans känsla när han var här på denna plats, på väg mot sin korsfästelse. Jag är inte troende, jag är född Kristen, men inte mer men på denna plats blir jag väldigt påverkad av historien om Jesus och hans lärjungar. Vi tillbringar en stund i trädgården sen väntar vår taxichaufför, Sammy, som vi träffade utanför trädgården, på att köra oss till Betlehem. Betlehem ligger ute på Västbanken, ett par mil från Jerusalem.

Jag och mina döttrar hoppar in i taxin och så åker vi iväg och lämnar Olivberget bakom oss. Utsikten är magisk bland bergen. Vi passerar security pointen som tar oss in i Betlehem. Vi börjar med att åka till en affär i Betlehem, dit har man beställt mat till oss. Vi äter oss mätta på Shawarma och Falafel och vandrar runt i butiken. Efter en stund tar butiksägaren mig i handen och säger: – Jag ska tala om för dig vad du heter! Han hade inte hört mitt namn för mina döttrar kallar mig givetvis för mamma. Han håller min hand, tittar i handflatan och sen säger han: – Du heter Elena. Jag mötte hans blick förstod att han var medial. Det var fint.

Efter en stund kom en guide och hämtade oss i en annan bil. Han körde oss upp för berget, upp till födelsekyrkan som den kallas, fast egentligen är det stallet där Jesus föddes. Det var så mycket folk uppe i kyrkan, människor från hela världen, guider och ungdomar som nog bor i Betlehem. Tack vare vår guide så slapp vi kön och vi blev guidade in i kyrkan och sen ner under kyrkan, där man tror att grottan till stallet var. Den plats där man kunde skapa mest värme till Maria, Josef och Jesus. Det var häftigt att vara där. Det var inte så lätt att känna in så mycket energier då det var så mycket folk.

När vi var klara körde vår guide ner oss tillbaks till affären, där människor med olika funktionsnedsättningar arbetar och skapar vackra figurer i trä. Vi tackade för all gästvänlighet, handlade lite minnen och reste tillbaks mot Jerusalem igen.

Vi åkte tillbaks till Old City och blev avsläppta i den kristna delen. Vi gick vidare ner i basaren och tittade in i den lilla butiken med alla kristaller som vi varit i även dagen innan, jag och en av mina döttrar köpte kristaller med oss.

Mörkret hade fallit när vi kom ut ur affären och basaren började sakta stänga. Vi skulle vandra Via Dolorosa (way of sorrow) där Jesus gick och bar sitt kors på väg mot Olivberget. Via Dolorosa har ett flertal olika stationer, som till exempel, platsen där Jesus föll med sitt kors första gången, där han mötte sin mamma och liknande. Vi följde Via Dolorosa en stund och besökte vissa av stationerna och återigen var det enkelt att föreställa sig känslan han hade då han gick på väg mot sin egen korsfästelse.

Vi fick avbryta vår vandring efter en liten stund, mörkret hade fallit och Jerusalems Old City skulle stängas så vi gick ut genom Damaskus Gate och kom ut i en mer arabisk del av Jerusalem. Det var som att komma ut i ett annat land, mäktig känsla. Vi fick tag på en taxi och åkte tillbaks till Ben Yehoda street där vi gick ut och åt en god middag.

Fortsättning följer!

Ljus och kärlek, Helena-Magdalena

www.helena-magdalena.com

Vad tänker du? Kommentera gärna!