Semestertider står för dörren. Mycket ska kanske hinnas med innan det är dags att få gå hem för flera veckors ledighet. Fixa, stressa och kämpa för att hinna med att gå på semester. Sen är det dags att lämna arbetet och stressen kan sitta kvar länge. Jag hörde en gång att det tar tre veckor att verkligen varva ner och sen är det kanske inte så länge kvar innan det är dags att börja arbeta igen.

Meditation är ett underbart sätt att komma ner i varv. Men jag hör, tyvärr att allt fler blir stressade av att de ska meditera, eller så sitter de där och hjärnan snurrar på som en torktumlare. Så man ger upp, kanske?

Då är det enklare att börja varva ner med mindfulness. Som ett första steg, med kortare mindfulnessövningar.

Om du känner att du har mycket i huvudet, mycket som snurrar så börja med att skriv ner allt som är viktigt så du lättare kan släppa taget om det så länge. Skriv ner och bestäm dig för när du ska ta tag i de olika sakerna som ska minnas och fixas. Strukturera dina tankar. Så blir det lättare för dig att koppla av.

Mindulness står för att vi blir medvetna i nuet. Du kan gärna börja med att fokusera på andningen en stund. Fokusera på din andning, tänk på den och andas ut ordentligt några gånger. När vi andas ut bromsar vi ner systemet.
Börja fånga uppmärksamheten till här och nu. Känn efter hur det känns i kroppen. Har du spänningar som sitter någonstans? Känn efter i din kropp hur det känns. Känn efter vad din kropp längtar efter, kanske är du hungrig, eller längtar efter att röra dig, eller vila, vad känner du?
Känn efter hur det känns i rummet eller där du befinner dig. Är det varmt eller kallt? Hör du några ljud? Hur känns det där du är? Börja titta på det som finns omkring dig, jag menar titta på riktigt Vad ser du?  (samma övning kan du göra sen med din partner och titta då varandra djupt i ögonen en stund, håll kvar blicken, stanna kvar och titta djupt).

När du lägger ditt fokus på att vara här och nu så hämtar du hem din uppmärksamhet. Då blir du lugnare och mer stabil.
Mindfulness innebär att vara precis här och nu och ha sitt fokus i medvetenhet om här och nu. Dåtiden har redan varit och framtiden kommer sen, men det enda som existerar är precis just nu!

Gör gärna dessa övningar flera gånger per dag.

Ett annat bra tips är att, samtidigt, ta en digital detox. Minska skärmtiden. Det gör oss väldigt splittrade att vara uppkopplade och kunna bli nådda hela tiden. Undersökningar visar att vi håller fokus i 9 sek sen gör vi något annat. Det går bra att stänga av dataroaming och låta telefonen vara just en telefon.

Lycka till med mindfulness. När du känner att du verkligen börjar samla din uppmärksamhet till här och nu så gå gärna över till meditation också. Det finns många bra på Youtube och Spotify. Jag har en enklare meditation på min hemsida www.helena-magdalena.se som du gärna kan lyssna på.

Lycka till och ha en underbar vecka!

Ljus och kärlek,

Helena-Magdalena

 

www.helena-magdalena.se



Vad tänker du? Kommentera gärna!

Pin It on Pinterest

Share This