Magiska Grekland – ännu en ny plats att älska! – Bloggar om andlighet – Tidningen Nära

För några månader sen satt jag och sökte efter templen till de grekiska och romerska Gudarna som är associerad med de olika planeterna. Jag hittade då den stora tempelplatsen i Korint, nästan tio mil från Aten. Jag ringde min fina vän Sofia, som bor i Aten och som jag håller kurserna i Grekland tillsammans med mig. Jag sa: – Sofia jag vill att vi reser till Korint. – Absolut, sa Sofia. Sagt och gjort. Vi brukar ha en vecka tillsammans i Aten på våren för att planera inför sommarens kurser. Under den veckan brukar vi åka till nästa plats som kommit till oss. Sagt och gjort, jag köpte biljetter och flög åter ner till Aten. Jag älskar att vara här hos min fina vän, hennes ungdomar och katterna. Vi har känt varandra i 25 år och vi har en underbar vänskap, som har hållit i sig över tid, fast vi bott i olika länder.

I måndags kväll landade jag åter i Aten, staden som jag älskar och känner mig så otroligt hemma i.

Jag kom ut från flygplatsen sent på kvällen och hoppade in i taxin. Det första taxichauffören säger är: – Ni måste åka till Korint! Åk med en taxi högt upp i bergen till den antika borgen, besök tempelplatsen! Som en budbärare, tänkte jag och svarade: – Ja, jag är här för att vi ska åka till Korint. Jag fick hur mycket information om hur mycket som helst av den trevliga taxichauffören som faktiskt pratade engelska. Jag kom fram till Sofia sent på kvällen och vi hade så mycket att prata om. Efter att ha tillbringat flera dagar på stranden bestämde vi oss för att resa i dag.

Vi gick upp tidigt i morse och lämnade hemmet inne i Palaio Faliro med taxi på förmiddagen för att ta oss upp till busstationen.
Att åka med en taxi uppför Kiffiisio, vägen som rundar Aten, och se Akropolis på avstånd, i rusningstrafik i ett myller av människor är spännande. Så mycket man hinner se!
Vi hittade rätt buss på busstationen och snart var vi på väg. Vi åkte längs med havet, förbi Eleusis där den antika mysterieskolan ligger och fortsatte vägen längs med havet mot Peleponese, vi passerade den djupa Korintkanalen och snart var vi framme i Korint. Vi hoppade av bussen i en korsning och blev snart visade nästa buss.
Vi började åka uppåt mot bergen. Då var det ett berg som verkligen kallade på mig, som krävde min uppmärksamhet. Jag sa till Sofia: Det är något märkligt med det där berget, energierna är så starka där. Jag kunde inte slita blicken från berget. Jag skulle fota berget med min I-phone, bilden blev helt rosa? Men när jag tittade på bilderna på berget så är dom alldeles gröna, samma färger som hjärtchakrat har. Jag kände en väldig längtan upp till berget, som att berget talade till oss.
Efter en liten stund kom vi upp till tempelplatsen och tackade chauffören. När vi kom ut förstod vi att det fanns något antikt uppe bergen. En antik borg många hundra år gammal. Det skulle strax stänga, men vi bestämde oss för att ta en taxi högst upp på berget! Jag är så tacksam att vi gjorde det. Utsikten var enorm! När vi stod där uppe på berget så var det med en känsla av ”dom talar till oss”.
Efter vårt besök uppe på berget åkte vi ner till den lilla byn vid tempelplatsen. Vi hittade en mysig restaurang och passade på att äta och ladda telefonerna. Då kom åskan och det var en så mysig känsla att sitta nedanför berget och bara vara en stund.

Naturen talar till oss om vi lyssnar, Universums synkronicitet är alltid med oss om vi ser den.

När regnet slutat och kaffet var urdrucket gick vi in på tempelplatsen där Tempel of Apollo står mäktigt mot skyn flera tusen år efter det byggdes. Vallmon blommade och naturen var som en vacker kuliss mot de antika byggnaderna. Museet inne på tempelplatsen var litet och pittoreskt med många torsos av Gudarna och Gudinnorna. Det var vackert.
När vi kom ut satte jag mig på en bänk och mediterade en stund i värmen, jag kunde känna kraften från berget väldigt starkt och även från templen.
Vi strosade lite i den lilla byn efter vi kommit ut från tempelplatsen, sen tog vi taxi ner till Korint. Bussen skulle gå om en minut, nästa efter två timmar. Vi tackade Universum för den underbara synkronicitet som präglat vår dag. Vi åkte hem till Aten, trötta och väldigt uppfyllda av dagens utflykt. Grekland är fyllt av antika lämningar och det finns så mycket att upptäcka, det är alltid lika spännande att vara här.

Ljus och kärlek, Helena-Magdalena

www.helena-magdalena.com

Vad tänker du? Kommentera gärna!