Det pratas mer och mer om att vara högkänslig, eller HSP (highly sensitive person) och vi är fler och fler som känner att vi hittar oss själva, när vi äntligen kan relatera och förstå oss själva.
Vi är ca 15-20 % som är högkänsliga, vi är mer själsfulla och djupa, vi tar in fler intryck och vi tar in alla intryck på ett djupare plan.
Vill du veta om du är högkänslig? Gör test här:

Är du högkänslig?

Svara på varje fråga utifrån hur du känner. Svara sant om det stämmer bra eller ganska bra. Svara falskt om det inte stämmer ganska bra eller inte alls. Räkna sedan dina S (sant) och F (falskt)

  • Jag lägger märke till subtila detaljer i min omgivning.
  • Andra människors sinnesstämningar påverkar mig.
  • Jag är mycket känslig för smärta.
  • Jag behöver dra mig tillbaka under hektiska dagar, till sängen eller in i ett mörkt rum eller till någon plats där jag kan vara för mig själv, utan stimulans.
  • Jag är särskilt känslig för effekterna av koffein.
  • Jag blir lätt överväldigad av sådant som skarpt ljus, starka lukter, grova textilier eller sirener på nära håll.
  • Jag har ett rikt och komplext inre liv.
  • Jag blir besvärad av oljud.
  • Jag blir djupt berörd av konst eller musik.
  • Jag är samvetsgrann.
  • Jag hoppar lätt till av oväntade ljud eller annat som jag inte är beredd på.
  • Jag blir nervös när jag ska göra många saker på kort tid.
  • När människor inte trivs i sin fysiska miljö brukar jag veta vad som behöver göras för att de ska få det mer bekvämt (som att ändra på belysningen eller föreslå en annan sittplats)
  • Jag blir irriterad när man försöker få mig att göra alltför många olika saker på en gång.
  • Jag anstränger mig mycket för att inte göra fel eller glömma saker.
  • Jag försöker undvika våldsamma filmer och teveprogram.
  • Jag blir lätt överstimulerad när det är mycket som händer omkring mig.
  • Att vara mycket hungrig skapar en stark reaktion inom mig och stör min koncentration och sinnesstämning.
  • Jag blir omskakad av förändringar i mitt liv.
  • Jag lägger märke till och uppskattar finstämda och utsökta dofter, smaker, ljud och konstverk.
  • Att ordna mitt liv så att jag undviker upprörande eller överväldigande situationer har hög prioritet i mitt liv.
  • När jag måste konkurrera eller bli observerad medan jag utför en uppgift blir jag så nervös eller skakig att det går mycket sämre än vad det annars skulle ha gjort.
  • När jag var barn uppfattade mina föräldrar eller lärare mig som känslig eller blyg.

Hur du beräknar dina poäng:

Om du har svarat sant på tolv eller fler av frågorna så är du antagligen högkänslig. Men inget psykologiskt test är så fullständigt att du bör basera ditt liv på det. Om bara en eller två av frågorna är sanna för dig men i väldigt hög grad kan du kanske också rätteligen kalla dig själv högkänslig.

Källa: Det högkänsliga barnet att växa och må bra i en överväldigande värld av Elaine N Aron  

Många av oss som är högkänsliga upplever att allt blir kaos om vi inte får möjlighet att smälta och bearbeta allt som lagras inom oss. Vi kan absolut skapa harmoni och balans i våra liv som högkänsliga, vi kan kartlägga och skapa bättre dagar för oss, varje dag.
Jag kommer snart ge ut en e-kurs om högkänlsighet.
Jag kommer även ge mig ut på turné de kommande månaderna – där jag kommer föreläsa om hur vi kan skapa harmoni i våra liv som högkänsliga. Du hittar alla event här: https://www.ticketmaster.se/search/?keyword=Helena-Magdalena

Att vara högkänslig är på gott och ont, med betoning på gott! När vi skapar och hittar balansen i att leva som högkänsliga så har vi verkligen så mycket fint att utveckla, vi är djupa, själsfulla individer och vi har en källa att ösa ur – en känslornas brunn – som vi kan använda till att skapa på olika sätt!

Jag hoppas vi ses där ute i Sverige på min turné!

Ljus och kärlek,
Helena-Magdalena



Vad tänker du? Kommentera gärna!

Pin It on Pinterest

Share This