För att må bra i en intensiv värld behöver högkänsliga och empater ta särskilt väl hand om sitt känsliga nervsystem. Här delar mediet och kursledaren Maria Rosenlind med sig av enkla verktyg för balans och välmående.

Verktyg för högkänsliga och empater

I förra blogginlägget intervjuade jag mediet och kursledaren Maria Rosenlind om högkänsliga och empater. Missade du det hittar du det här: “Del 1 av 2: högkänsliga och empater – vad är skillnaden?”

Intervjun med Maria fortsätter i detta inlägg, där hon delar med sig av bra och enkla verktyg som du som högkänslig (HSP) eller empat kan använda dig av i vardagen. En lättillgänglig verktygslåda helt enkelt, för att du ska må så bra som möjligt i en värld full av intryck och uppleva din högkänslighet som den gåva den faktiskt är, i stället för något som dränerar och gör dig trött.

“Flera tårtbitar att tänka på”

Maria Rosenlind, medium och kursledare, Hope of AvalonHej Maria! Varför behöver högkänsliga och empater bry sig så mycket om att leva “i balans”?
– För att de har ett väldigt känsligt, eller överaktivt, nervsystem som bearbetar intryck på ett mycket djupare plan än hos andra. De blir lättare trötta och stressade, och kan få problem med utmattning och värk i kroppen om de inte lär sig att ta hand om sig själva. Med ett känsligt nervsystem är det flera tårtbitar att tänka på för att inte stressa upp det i onödan. Är du högkänslig eller empat kan små enkla knep och verktyg kan göra stor skillnad i ditt liv!

Här är Maria Rosenlinds verktygslåda för högkänsliga och empater:

1. Kosten – tänk på vad du äter

– Snabba kolhydrater som socker, vitt ris, vetemjöl och potatis ska högkänsliga och empater vara försiktiga med, eftersom de blir ännu mer lättstressade av att äta detta. Kaffe och andra stimulanter stressar också upp nervsystemet. LCHF-diet och GI-diet med långsamtverkande kolhydrater och fibrer, och vegetarisk kost, är mycket bättre eftersom det lugnar ner. Likaså grönsaker och frukt med mycket vätska, som till exempel squash och melon. Man kan tala om yin-rik mat som är “svalkande” för systemet, vilket är bättre än yang-rik mat som är “upphettande” eller uppstressande.
Hur är det med kött?
– Rött kött är väldigt kraftfullt och “upphettande” i sin energi, så det ska man också vara försiktig med. Ät hellre fisk, som är svalare i sin energi.
Och kryddor? Ingefära är ju till exempel väldigt populärt och något som jag själv ofta har i teet.
– Starka kryddor skapar också mer “hetta” i kroppen, vilket är uppstressande för nervsystemet. Man ska vara försiktig med bland annat ingefära och inte dricka det jämt i sitt te. Peppar, cayennepeppar, chili och kanel är exempel på andra kryddor man ska inta med måtta, eftersom de “speedar” på nervsystemet hos HSP-personer och empater.
Hur kan “fel” kost påverka högkänsliga och empater? Spelar det verkligen så stor roll?
– Kosten påverkar oss mer än vi tror. Många människor är ofta inte medvetna om kostens betydelse, eftersom man är van att äta på ett visst sätt och kanske inte har provat att förändra sina vanor. Men buddhistiska munkar, till exempel, äter vegetariskt för att de vill nå mer lugn och ro och frid i sitt sinne. De vet hur påverkat sinnet blir av uppstressande livsmedel. Äter man “fel” med ett känsligt nervsystem, så blir man till exempel mycket lättare stressad, orolig, arg och upprörd.

2. Meditera en stund varje dag

– Meditation bidrar till balans i nervsystemet, så det är väldigt bra att försöka meditera en stund varje dag. Det kan räcka med 10 minuter för att lugna ner systemet och få mer inre frid. Om du är högkänslig eller empat och ofta har mycket tankar som snurrar, så var observant på det. Om vi tänker hela tiden stressar vi också upp nervsystemet. Om vi kan lära oss att vara mer här och nu, då blir sinnet tystare.
Men om jag kanske är orolig för saker, till exempel min ekonomi, min jobbsituation eller familjesituation, och inte kan stoppa tankarna ..?
– Då vill jag utmana dig genom att säga så här: vi människor måste kanske inte “tänka” ut lösningen på allting själva. Då är vi inte här och nu, utan i tankar om framtiden eller dåtiden. Ju mer vi kan utveckla en tillit till oss själva, till att vi kommer att KÄNNA vad vi ska göra i olika situationer, då lugnar vi ner högkänsligheten och oron. Lösningarna finns redan. Vi har alla en livsplan. Vi har bestämt i förväg i samråd med andra själar, innan vi steg ner på jorden, vad vi ska möta under vår tid här. Egentligen behöver vi aldrig oroa oss för framtiden, utan när vi känner oro kan vi i stället be om hjälp om att bli PÅMINDA om lösningen.
Så jag ska känna i stället för att tänka?
– Ja, gå på din känsla i olika situationer – är den ja eller nej? När vi tänker fram olika lösningar stimulerar vi sinnet och då stressar vi upp vårt nervsystem. Försök helt enkelt att tänka så lite som möjligt. Om det händer något i dag, så lita i stället på att du i stunden kommer att KÄNNA vad du ska välja eller göra, i stället för att tänka ut olika strategier.

3. Gör en sak i taget

– För att uppnå balans behöver vi vara närvarande; i kroppen, i vår egen känsla och i mötet med andra människor, i stället för för att vara rädda, oroliga eller tänka fram vad vi ska göra eller säga. För att bli mer närvarande i livet och i dig själv, gör en sak i taget. Högkänsliga blir lätt stressade när sinnet “splittras” av för många intryck, eller av “multitasking”. Eckhart Tolle pratar mycket om att leva i nuet. Jag kan varmt rekommendera hans böcker och videor om du vill bli inspirerad.

4. Se till att få egentid

– För högkänsliga och empater är det viktigt att med egentid för att kunna gå ner i varv och återhämta sig, så att nervsystemet inte går på högvarv jämt. Det är viktigt att ibland bara kunna ta dagen som den kommer, utan att ha en massa inplanerat, och stunder då du verkligen kan dra dig undan och till exempel gå ut och gå själv. Många högkänsliga och empater har ofta svårt att arbeta heltid, eftersom det blir för mycket impulser för nervsystemet. Så det vill jag också säga till alla som läser detta: tänk dig för när det gäller vilket arbete du väljer och hur du kan ta hand om dig här. Framför allt: lägg in egentid i almanackan.

5. Var ute i naturen

– Naturen är en jätteviktig källa till återhämtning för högkänsliga och empater. I naturen är det lugnt och tyst och här går nervsystemet ner i varv. Var ute i naturen så mycket du kan.

6. Spendera tid med djur

– Djur är också bra för högkänsliga och empater. De har en lugnande effekt på nervsystemet, precis som naturen.

7. Se över ditt boende

– Hur bor du i dag? Kan du förändra något för att få mer harmoni? Många högkänsliga och empater har svårt att bo i lägenhet, eftersom de känner av stämningar och tankeenergier från grannarna. Hemmet ska vara en oas där du kan gå ner i varv. Om du inte kan eller vill bo på landet, kan ett radhus med en liten grästäppa betyda mycket. Bor du i lägenhet kanske du kan skapa en oas ändå i lägenheten, eller på balkongen.

8. Prioritera din sömn

– Sömnen är jätteviktig för alla människor, men särskilt för högkänsliga och empater. Du behöver bra sömn för att få ett starkt nervsystem som orkar med alla impulser under dagen. Om du får för lite sömn blir ditt nervsystem ännu känsligare. Den viktigaste sömnen är mellan klockan 22 och 24, det är då du får djupsömnen och nervsystemet verkligen kan lugna ner sig och återhämta sig. Om du behöver gå och lägga dig tidigare än vad du gör i dag, kanske du kan kompensera genom att i stället gå upp tidigare.

9. Tillskott lugnar nervsystemet

– Magnesium, kalcium och B-vitaminer lugnar nervsystemet, så tillskott är ofta bra för högkänsliga och empater.

10. Förstå dig själv!

– Sist men inte minst, är det naturligtvis väldigt viktigt att du lär känna dig själv och förstår hur du fungerar. Läs på om högkänslighet och vad det innebär att ha ett känsligt nervsystem, så att du kan ta hand om dig själv. Bejaka det som är fint med det högkänsliga personlighetsdraget. För det är verkligen fina egenskaper du har! Men du ska orka med det också!
Många högkänsliga som jag möter beskriver hur andra utnyttjar deras snällhet. Varför blir det så?
– Högkänsliga och empater tror ofta gott om andra människor och kan ibland bli kallade för “dumsnälla”. Därför behöver de vara uppmärksamma på att inte bli utnyttjade av andra, just för att de är för snälla. Empater är som regel “hjälpare” rakt igenom och har ofta särskilt svårt för att sätta gränser eftersom de hela tiden vill att andra ska må bra. De vill inte göra någon besviken. Empater, och ofta även högkänsliga, är energigivare och människor som tar energi dras ofta till dem.
Vad kännetecknar personer som tar energi?
– Energitagare är människor som har svårt att ta ansvar för sitt eget liv, som gärna skyller på andra eller ser sig själv som offer. Det väcker sympati hos högkänsliga och särskilt hos empater. Trots att empater är mycket intuitiva kan de ibland bli missledda av andra människors charm. De har svårt för att tänka illa om andra och ser därför ibland inte sanningen som den är.
Vad kan man göra åt detta?
– Träna på att sätta gränser och att våga säga nej när något inte känns rätt. Känn efter: känns det här rätt eller fel för mig? Din högkänslighet är en gåva och det är ingen slump att just du är högkänslig. Tänk om du kunde använda din förmåga, din högkänslighet, på ett bra sätt, kanske till och med arbeta med den. Du har mycket lättare än andra att känna in andra och även ta emot impulser från den andliga världen. Men ta hand om dig själv först, så att du får balans i ditt liv. Det är en förutsättning för att du själv ska må bra.

Tack igen till Maria Rosenlind för en spännande intervju!  Du som läst får väldigt gärna dela med dig av dina erfarenheter och tankar här på bloggen eller på Instagram under hastaggen #stolthsp.

Önskar dig en fin vecka!

Varma hälsningar,

Charlotte

Samtalsterapeut, kostrådgivare och journalist
www.spirautveckling.se
instagram.com/spirautveckling
facebook.com/spirautveckling

<<Föregående inlägg “Del 1 av 2: högkänsliga och empater – vad är skillnaden?”

 



Vad tänker du? Kommentera gärna!

Pin It on Pinterest

Share This