Dag 84 av 100 på meditationsutmaningen. Den senaste veckan har varit intensiv och jag ska erkänna att jag har kämpat med att ta mig tid för meditation och stillhet. Visste du att en människa tänker mellan 50 000 och 80 000 tankar varje dag? Bara en minuts meditation kan vara svårt att få in i detta intensiva “surr”. Men det är så viktigt att ta sig denna stund av stillhet. Det ger ringar på vattnet!

Var tog maj månad vägen?

Jag får nog betrakta mig som en arbetsmyra. Jag älskar mitt arbete som journalist och som samtalsterapeut. Mötena med alla fantastiska människor som jag får förmånen att träffa är det roligaste och mest givande som finns. Men runtomkring livet som “egen” är det mycket som ska göras, som inte syns. De gångna veckorna har varit intensiva och sedan förra inlägget har jag inte tagit mig tiden till att blogga. Jag tycker att maj månad har gått så hiskeligt fort och varit dränerande, på något sätt. Kanske är det för min del mitt nyligen upptäckta bekymmer med sköldkörteln (hypotyreos/Hashimotos) som också spelar in. Men jag möter många människor som säger precis samma sak. De är så TRÖTTA. Känner du igen dig?

80 000 tankar om dagen

Forskning visar att vi människor tänker mellan 50 000 och 80 000 tankar om dagen. Jisses vilken aktivitet! (Kuriosa: Vi plockar också upp vår mobiltelefon i snitt 300 gånger om dagen!) Det är just för att stilla dessa tankar som vi mediterar; för att få kontakt med oss själva, där bakom “surret”. Men när livet är intensivt och tankarna snurrar är det inte alltid lätt att sätta sig ner och bara vara. Hjärnan vill inte det, den vill köra på. En deltagare i meditationsutmaningen, Katja Jennekvist, tipsar om att göra några korta yogaövningar, eller fysiska övningar, innan meditation, “för att hjälpa dig att bli av med lite rastlöshet”. Det har jag gjort och det fungerar väldigt bra. Hon skriver också följande:

Om man upplever att tiden känns lång att sitta mer än 5-10 min, då kan man med fördel dela upp sin meditation och ta korta meditationssittningar flera gånger per dag. Om man delar upp sin meditation i små steg vänjer man och lär sin kropp och knopp att till slut klara av längre stunder och man skapar ett behov.

En minut om dagen

I gratisappen Insight Timer, som jag inte kan sluta lovorda, finns över 4 500 olika meditationer att välja bland. Denna app har verkligen blivit ett oumbärligt verktyg för mig. När det gäller just korta meditationer, så vill jag tipsa om en fin “meditationsskola”, som går ut på att man börjar med en minuts meditation om dagen och sedan ökar med en minut för varje dag (eller i den takt man själv väljer). Sök på “Michelle Zarrin” så hittar du den. När jag den senaste veckan kämpat med att gå ner i varv, har hennes korta meditationer blivit en ingång för mig. Det har känts mer överkomligt än 10, 15, 30 minuter … När jag sedan väl satt mig ner, har jag suttit kvar en stund. Tips till dig som har svårt att hitta lugnet. Perfekt också att lyssna till på bussen eller tåget!

meditationsutmaningen, 80 000 tankar

Har du inte appen kan du bara sluta dina ögon en kort stund och lyssna till din andning. Det känns kanske inte som om denna lilla stund av stillhet har betydelse, men det har den! Att meditera lugnar sinnet och ger ringar på vattnet. Du tar fram den du är, bakom tankesurret, och möter livet, dig själv och människorna runtomkring dig med andra ögon.

Dela gärna med dig av din meditationsupplevelse här eller på Instagram under hashtaggen #meditationsutmaningen.

Önskar dig en fin och lugn vecka.

Varma hälsningar,

Charlotte
Samtalsterapeut, kostrådgivare och journalist

www.spirautveckling.se
www.facebook.com/spirautveckling
www.instagram.com/spirautveckling.se

>>Nästa inlägg “Dag 91 av 100 – vad är meditation?”
<<Föregående inlägg “Dag 70 av 100 – detta är bara början”



Vad tänker du? Kommentera gärna!

Pin It on Pinterest

Share This