Dag 50 av 100 på meditationsutmaningen. Redan halvvägs! Var tar tiden vägen? Är så tacksam för alla tips och all inspiration jag har fått av er läsare och andra kloka själar längs vägen.

Här på bloggen och på Instagram, under hashtaggen #meditationsutmaningen, har jag fått kontakt med så många fina människor som också mediterar, som är intresserade av personlig utveckling och av att stanna upp i vardagen och odla kontakten inåt. För ett tag sedan delade jag med mig av en del deltagartips. I dag vill jag dela med mig av ytterligare några.

Och du, har du inte hakat på meditationsutmaningen ännu så är det inte för sent. Det blir aldrig för sent. Varför inte börja i dag, eller imorgon, och meditera i 50 dagar och se vad det ger? Du avsätter en stund för stillhet varje dag. På ditt sätt.

”Tanka energi varje dag”

På Instagram skrev Marie Karlsson, eller Zenmind.se, så klokt för ett tag sedan:
”Vad gör du för att hålla livsbalansen? Egentid och motion är superviktigt för mig och något jag ser till att få åtminstone en liten stund varje dag. Se till att även du hittar dina stunder varje dag där du tankar energi. Det kan vara 5 minuters pauser på jobbet, promenad på lunchen, 20 min avslappning i enskildhet, yoga, andning etc. Har du rutin för återhämtning? Om inte, hur hade du kunnat skapa fasta rutiner som är hållbara?”

Min stund för meditation varje dag har blivit en viktigt stund för återhämtning för mig, märker jag. Jag lyssnar inåt betydligt oftare än tidigare. Och jag passar på när jag kan; i bilen, på tåget, när jag promenerar, när jag är på konsert, innan jag ska somna … Jag vänder uppmärksamheten inåt. Andas medvetet. Säger hej till min kropp. Närvaron och stillheten finns ju faktiskt alltid där, väntades på mig, på oss alla, bakom tankarnas surr.

Gratis mindfulnessövningar

På Instagram tipsade annicaelisabethsbilder om terapeuten och mindfulnessinstruktören Maria Helanders gratis mindfulnessövningar. Jättebra ljudfiler att lyssna till för att varva ner/meditera. Sådana här ”kroppsövningar” hjälper mig att flytta fokus till kroppen, till hur det är att vara jag, just nu, i denna stund. Så fina att börja dagen med, eller avsluta – eller både och.

Kärleksfull vänlighet

På Instagram har också Anki Ljungmark, eller designbyanki, tispsat om den fina buddhistiska meditationen Metta Bhavana (35 min, svensk röst), om att odla ”kärleksfull vänlighet”, mot oss själva och alla vi möter (du hittar den i gratisappen Insight Timer, som jag använder mycket). Denna meditation gjorde jag i gårkväll innan jag skulle sova. Väldigt fin, med en sådan lugn och trygg röst. Meditationen fyllde mig med lugn och värme och jag kommer absolut att göra den igen.

Omvana

En annan deltagare, Helena Hagman, använder meditationsappen Omvana, som jag dock själv ännu inte testat, men som jag hört mycket gott om. Hennes favoritmeditationer är ”Meditation for beginners” och ”6 phase meditation” av Vishen Lakhiani. Den sistnämnda, som jag också tycker mycket om, finns också på Youtube. Klicka här för ”6 phase meditation”.

Tipsen är många. Men jag slutar här för denna gång. Jag tycker inte att det är viktigt att prova en massa olika meditationer, för det finns inget ”rätt” eller ”fel”. Det enda som finns är kontakten inåt, med dig själv och ditt hjärta. Den kan du få närsomhelst, bara genom att stanna upp. Jag är dock nyfiken av mig och tycker det är roligt och givande att få upptäcka nytt. Så tack. <3

Jag sitter på tåget och avslutar detta blogginlägg på min laptop, med vacker gitarrmusik i öronen från appen Insight Timer. När jag stängt ner datorn ska jag fortsätta lyssna och andas medvetet tills jag är framme i Lund. Jag hoppas att du njuter av solen och alla vackra blommor och knoppar. Nu är våren faktiskt här!

Charlotte

www.spirautveckling.se
www.facebook.com/spirautveckling
www.instagram.com/spirautveckling.se

>>Nästa inlägg ”Dag 57 av 100 – kärleksfull vänlighet”
<<Föregående inlägg ”Dag 46 av 100 – Vackra Valborg”

 



Vad tänker du? Kommentera gärna!

Pin It on Pinterest

Share This