Dag 30 av 100 på meditationsutmaningen. Det är dags att syna mig själv och avge ett nytt löfte inför de kommande 70 dagarna.

Bilden på ugglan från bildbyrån Shutterstock talade till mig. Dess skarpa blick borrar sig fast. Den SER – och är beslutsam. Lite så känner jag mig när jag tänker på meditationsutmaningen och varför jag gör det här.

Summering dag 1-30

Jag har nu mediterat en stund varje dag i 30 dagar. Eller rättare sagt 28 dagar, för jag har faktiskt missat två. Här är en summering av min upplevelse hittills:

  • Svårt att avsätta tiden
    Det svåraste har varit att faktiskt avsätta tiden. Jag är ju van vid att inte avsätta tid regelbundet, och när dagarna ibland går i ett har jag flera gånger känt “jag hinner inte” … Men jag har gjort det ändå, eftersom jag lovat … och det har känts så bra.
  • Ökad medvetenhet
    Jag märker i min vardag att jag numera alltid bär med mig en medvetenhet om att jag kan fokusera inåt och tänka på min andning närsomhelst. När jag kör bil, när jag står i matkön, när jag utmanas på olika sätt. Denna “kontakt” inåt vill jag verkligen fördjupa och använda mer och oftare. Det känns som en trygg vän som jag lär känna …
  • Bättre kort än inte alls
    När jag inte “hunnit” meditera på morgonen eller under dagen har jag gjort det på kvällen innan jag ska sova. Bättre då än inte alls – och en fin avslutning på dagen.
  • Insight Timer
    Gratisappen Insight Timer och mina hörlurar och headset har blivit mina följeslagare. Det finns så många superfina meditationer av olika längd att välja mellan.
  • Får ut mest av längre stunder
    Det jag märker att jag mår bäst av är de längre stunderna när jag sitter i 30-60 minuter och “samlar ihop mig”. Först då hinner jag riktigt “landa” i mig själv och verkligen varva ner. Dessa längre pass har jag gjort för få gånger. Och det vill jag ändra på.
  • Meditation = kontakt inåt
    Jag inser verkligen att meditation för mig egentligen enbart handlar om att få kontakt inåt, med mig själv och mina känslor, bortom tankarnas surr. Vilken sorts meditation jag gör är mindre viktigt. Vissa gånger har känslor kommit upp till ytan bara efter en liten stund. Känslorna finns ju där, precis bakom hörnet, men när vi är igång med saker i det yttre hela tiden känner vi dem inte alltid. Vi trycker undan dem. Att stanna upp, att se, att känna, är så viktigt för mig för att må bra. Jag känner det ännu starkare nu.

Nytt löfte till mig själv

Jag har valt att göra den här meditationsutmaningen för att få in tid för stillhet som en naturlig del av min vardag. Eftersom jag inte känner att 10 minuters meditation/stillhet riktigt ger mig den kontakten, lovar jag mig själv nu att avsätta 45-60 minuter minst tre gånger i veckan. Jag fortsätter att meditera varje dag, men minst tre gånger i veckan ska jag alltså sitta en längre stund. Har jag tid att blogga, mejla, kolla Facebook och Instagram, har jag sannerligen också tid för detta. Så är det bara. Det finns inget “jag hinner inte”. Kanske kan jag sitta så här länge mer än tre gånger i veckan, men jag börjar med tre så får jag se …

Var snäll mot dig själv

En läsare som gör sin egen meditationsutmaning, Annelie, skrev häromdagen på Instagram att hon var besviken på sig själv för att hon inte hade mediterat varje dag. Var inte det! skrev jag tillbaka. Var snäll mot dig själv och se vad du faktiskt har gjort. Du försöker, du vill, och du har mediterat flera gånger. Det är avsevärt mycket bättre än inte alls. Att se på sig själv med skarpa ögon är att se det som är sant. Det är inte att vara den där kritiska bandspelaren i huvudet, utan att se allt det du faktiskt gör och vill som är bra och gott, varje dag.

I påsk ska jag till Legoland i Danmark med mina systrar och systersöner. Självklart ska jag meditera även där. Det blir en spännande utmaning. : )

Önskar er alla en riktigt fin påskhelg!

Kram
Charlotte

www.spirautveckling.se
www.facebook.com/spirautveckling
www.instagram.com/spirautveckling.se

PS. Om du är ny läsare och undrar vad detta handlar om kan du läsa om meditationsutmaningen här. Har du inte börjat ännu är det inte för sent – du börjar när det passar dig! Hör gärna av dig här på bloggen eller på Instagram under hashtaggen #meditationsutmaningen.

>>Nästa inlägg “Dag 36 av 100 – att älska sig själv”
<<Föregående inlägg “Dag 27 av 100 – fullmånemeditation”



Vad tänker du? Kommentera gärna!

Pin It on Pinterest

Share This